Tristan Tzara

Tristan Tzara született Samuel vagy Samy Rosenstock  1896. április 16 vagy 28 - 1963 december 25. román és francia avantdgard költő, esszéista és performance művész, valamint aktív újságíró, drámaszerző, kritikus , zeneszerző és filmrendező is.  Also active as a journalist, playwright, literary and art critic, composer and film director, he was known best for bein Leginkább a Dada mozgalom alapítójaként ismert. Adrian Maniu hatására a szimbolizmusban is érdekeltté vált, az egyik alapítója a Symbolul magazinnak.

Az I. világháború alatt Svcájcban a Cabaret Voltaire-ben és a  Zunfthaus zur Waag-ban tevékenykedett, verseket és költészeti kiáltványokat írt. A korai dadaizmus legerősebb egyéniségeként a dada nihilista oldalát képviselte.

1919 után Párizsban a "Dada elnökei" egyikeként a Littérature magazinhoz csatlakozott, amely a dada szürrealizmusba való fejlődését klépviselte. Olyan vitákban volt érdekelt, amelyek végül a Dada mozgalom töréséhez vezettek, André Bretonnal és  Francis Picabiával szemben,  valamint a romániai Vinea és Janco által képviselt ekletikus modernizmussal szemben. Művészetrő alkotott véleményét dadaista színdarabokban, mint A Gázszív (1921), vagy a Felhőzsebkendő (1924) fejtette ki. Tzara az automatikus írás egyik előfutára is volt. Ezzel André Breton szürrealizmusa mellé társult, és a szürrealizmus hatására írta meg az utópikus "The Approximate Man" című művét.

Tzara humanist és antifasiszta nézeteit kombinálva a Spanyol Polgárháborúban a köztársaságiakhoz csatlakozott, majd résztvett a francia ellenállásban a II. Világháborúban. Valamivel az 1956-os magyarországi fölkelés előtt a magyar Népköztársaság liberalizálásának szükségességéről beszélt, ugyanakkor távolodott magát a francia kommunista párttól, amelynek akkorra már tagja volt. 1960-ban ott volt az algériai háború ellen tiltakozók között.

Tristan Tzara hatása érezhető a kubizmus, a futurizmus irányzataiban, de a Beat Nemzedékben is, sőt, visszakösztön a rock zene egyes irányaiban.


...
Három sötétségem hangos panasza 

Szerző: Tristan Tzara

Kategóriák:

Közzétéve 1 éve