André Frénaud

André Frénaud, 1907. július 26-án született Montceau-les-Mines-ben és 1993. június 21-én hunyt el Párizs 7-én, annak a nemzedéknek az egyik legjelentősebb francia költője, amely a 20. század második felében a szürrealista mozgalmat követte.

 
Dijoni középiskolai tanulmányai után Párizsban folytatta a filozófia és jog pályáját. 1930-ban a lwówi egyetemen (akkor Lengyelországban) volt francia előadó, Oroszországba, Spanyolországba és Olaszországba is járt. 1937-ben lépett be a közigazgatásba, és ott dolgozott 1967-ig. 1939-ben mozgósították, fogságba esett, és két évet töltött rabságban Brandenburgban, majd szabadon engedték, és hamis papírokkal visszaküldték Franciaországba.
Miután 1938-ban írni kezdett, versei „Benjamin Phelisse” álnéven jelentek meg az Ellenállás titkos kiadványaiban, Paul Éluard szervezésében elsősorban a L'Honneur des poetesben, és aktívan részt vett a Messages de Jean Lescure című recenzióban. Ezt követően rendszeresen publikálta a Gallimard, és Bernard Pingauddal készített interjúkat költészetéről és általában költői alkotásáról.
Az 1960. szeptember 6-án közzétett, az algériai háborúban való engedetlenség jogáról szóló 121. sz. Kiáltvány egyik aláírója. Köztisztviselő lévén az állam több hónapos felfüggesztéssel büntette. 1973-ban megkapta a Francia Akadémia Költészeti Nagydíját, 1985-ben a Nemzeti Költészeti Nagydíját, 1989-ben pedig az SGDL (Society of Letters) Költészeti Nagydíját.
Frénaud tartós barátságot kötött Raoul Ubac és Jean Bazaine festőművészekkel, akiknek kiállításait előszavaival látta el. Verseit sok más művész is illusztrálta. Gyümölcsözően együttműködött Pierre-André Benoit (PAB) kiadóval, költővel és művészrel Alès-ban.
Miután az 1950-es években feleségül vette Christiane Baillyt, 1971. június 8-án feleségül vette Monique Mathieu könyvkötőt, aki évek óta fontos és személyes munkát végzett vezető bibliofilek támogatásával. A házaspár megvásárolt egy régi házat Bussy-le-Grand-ban, Côte-d'Orban, és felújított egy régi házat, amelyben stúdiót hoztak létre. Itt Monique Mathieu férje, valamint irodalom- és festőbarátaik számos művét kötötte be.
1993. június 21-én halt meg Párizs 7. kerületében.
1999-ben Monique Mathieu kilencvenöt alkotást (húsz festményt, ötvennyolc rajzot és ragasztott papírt, tizennégy metszetet és három szobrot) adományozott Autun városának (Saône-et-Loire). Az adományból 2000-ben és 2004-ben a Rolin Múzeumban megrendezett két időszaki kiállítás után 2008 októberében avatták fel a Hôtel Lacomme újonnan átalakított tetőterében az ennek szentelt állandó termet (90 m2). A kiállítások között szerepel Dubuffet: Ember zsebbel (1945), Estève Tisztelet Jean Fouquet-nak (1952), Extended Body (1949) és Sárga csendélet (1950), Ubac, L'Oiseleur Jacques Villon (1931), a Madár és szobor André Beaudin Madarak (1950) és André Frénaud portréi, Ubac (1948) és André Beaudin (1954).

...
Mintha valami

Szerző: André Frénaud

Kategóriák:
Versek
Fordítások

Közzétéve 1 éve