Nelly Sachs

Nelly Sachs (1891. december 10. – 1970. május 12.) német–svéd költő és drámaíró. A nácik második világháborús európai felemelkedéséből származó tapasztalatai zsidó honfitársai gyászának és vágyainak megrendítő szószólójává tették. Legismertebb színdarabja az Eli: Ein Mysterienspiel vom Leiden Israels (1950); további művei közé tartoznak a "Zeichen im Sand" (1962), a "Verzauberung" (1970), valamint az In den Wohnungen des Todes (1947), a Flucht und Verwandlung (1959), a Fahrt ins Staublose (1961) és a Suche nach Lebenden (1971) verseskötetek. 1966-ban irodalmi Nobel-díjat kapott.

Leonie Sachs 1891-ben született Berlin-Schönebergben, Németországban, zsidó családban. Szülei a gazdag természetes gumi- és guttapercha-gyártók, Georg William Sachs (1858–1930) és felesége, Margarete, született Karger (1871–1950) voltak. Gyenge egészségi állapota miatt otthon tanult. Táncosként tehetségének korai jeleit mutatta, de védelmező szülei nem ösztönözték hivatás folytatására.
Nagyon védett, introvertált fiatal nőként nőtt fel, és soha nem ment férjhez. Kiterjedt levelezést folytatott barátaival, Selma Lagerlöffel és Hilde Domindal. Ahogy a nácik átvették a hatalmat, egyre jobban megrémült, egy ponton elvesztette a beszédképességét, ahogy versben emlékezett vissza: "Amikor jött a nagy rémület / Elnémultam." Sachs idős édesanyjával 1940-ben Svédországba menekült. Lagerlöffel való barátsága mentette meg az életüket: röviddel halála előtt Lagerlöf közbenjárt a svéd királyi családnál, hogy kiszabadítsák őket Németországból. Sachs és édesanyja a náci Németországból Svédországba tartó utolsó járaton szöktek meg, egy héttel azelőtt, hogy Sachs jelentkezett volna a koncentrációs táborba. Svédországban telepedtek le, és Sachs 1952-ben svéd állampolgár lett.
Stockholmban egy apró, kétszobás lakásban élve Sachs sok éven át egyedül gondoskodott édesanyjáról, és létezésüket svéd és német fordításokkal tartotta fenn. Anyja halála után Sachs számos idegösszeroppanást szenvedett, amelyeket hallucinációk, paranoia és a nácik üldöztetésének téveszméi jellemeztek, és több évet töltött elmegyógyintézetben. A kórházban folytatta az írást, és végül eléggé felépült ahhoz, hogy egyedül éljen, bár mentális egészsége törékeny maradt. Legnagyobb összeomlását látszólag az váltotta ki, hogy svájci útja során németül beszélt, hogy átvegyen egy irodalmi díjat. De megbocsátó magatartást tanúsított a fiatalabb németekkel szemben, és levelezett a háború utáni időszak számos németül beszélő írójával, köztük Hans Magnus Enzensbergerrel és Ingeborg Bachmann-nal.

A Soá kapcsán ma gyakran említik mély barátságát Paul Celan "testvér" költővel. Kapcsolatukat Celan egyik leghíresebb költeménye, a "Zürich, Zum Storchen" ("Zürich, a gólyafogadó") írja le. Sachs és Celan megosztották a holokauszt és a zsidók sorsa a történelem során iránti, valamint  a zsidó és keresztény hiedelmek és gyakorlatok, és irodalmi modelljeik iránti érdeklődéseiket. Képi világuk gyakran feltűnően hasonló volt, bár egymástól függetlenül alakult ki. Barátságuk támogató volt a szakmai konfliktusok során. Celan művészi belharcoktól is szenvedett (Claire Goll plágiumvádja) a mű fogadtatása miatti frusztráció időszakában. Amikor Sachs találkozott Celannal, hosszas vitába keveredett Moses Pergament finn-zsidó zeneszerzővel az Eli: Ein Mysterienspiel vom Leiden Israels című színművének adaptációja miatt. Celanban talált valakit, aki megértette szorongását és nehézségeit művészként.
Sachs költészete erősen lírai, és tükrözi a német romantika hatását, különösen korai munkáiban. A berlini fiatal nőként írt költészetét inkább a kereszténység ihlette, mint a judaizmus, és hagyományos romantikus képeket és témákat használ. A történet nagy része egy boldogtalan szerelmi viszonyról szól, amelyet Sachs tizenéves korában szenvedett el egy nem zsidó férfival, akit végül egy koncentrációs táborban öltek meg. Miután Sachs értesült egyetlen szerelme haláláról, sorsát népéhez kötötte, és számos szerelmes dalszöveget írt, amelyek nemcsak a szeretett halálával, hanem a holokauszt katasztrófájával is végződtek. Sachs maga e versekben már nem mint meggyötört szerető gyászol, hanem mint a zsidó nép megszemélyesítője a történelemmel és Istennel való zaklatott kapcsolatában. A gyász és a finoman romantikus elemek fúziója összhangban van a kabbala képeivel, ahol a Shekhinah Isten jelenlétét képviseli a földön, és gyászolja Isten elválasztását népétől szenvedéseikben.  Így Sachs romantikája lehetővé tette számára, hogy öntudatosan fejlődjön németből zsidó íróvá, és ennek megfelelően változott a nyelve: a holokausztról szóló első költeményeiben még virágos és konvencionális, egyre tömörebbé és szürreálisabbá válik, visszatérve ugyanazon képek és trópusok sorozatához (por, csillagok, lehelet, kövek és ékszerek, vér, táncosok, vízből szenvedő halak, őrület és örökké frusztrált szerelem) olyan módon, amely néha csak az olvasók számára érthető, de mindig megindító és zavaró. Bár Sachs nem sok szerzőre hasonlít, úgy tűnik, Celan mellett Gertrud Kolmar és Else Lasker-Schüler is hatással volt rá.

1961-ben Sachs elnyerte az első Nelly Sachs-díjat, egy irodalmi díjat, amelyet kétévente ítél oda Dortmund városa, és amelyet az ő tiszteletére neveztek el így. A város megbízta Walter Steffent az Eli című opera megkomponálásával misztériumjátéka alapján, amelyet 1967-ben mutattak be az új operaházban. Amikor Shmuel Yosef Agnonnal együtt 1966-ban irodalmi Nobel-díjat kapott, megjegyezte, hogy Agnon Izraelt képviseli, míg "én a zsidó nép tragédiáját". Az ünnepségen felolvasta "In der Flucht" című versét.

...
A lélegzet

Szerző: Nelly Sachs

Kategóriák:
Versek
Fordítások

Közzétéve 1 éve