Juhász Gyula

Juhász Illés (1853–1902) posta- és távírdafőtiszt és felesége, Kálló Antal leánya, Kálló Matild (1862–1953) első gyermekeként született.

1893–1902 között a szegedi piarista gimnázium tanulója volt. Első versei 1899. május 21-én jelentek meg a Szegedi Naplóban. 1903–1906-ig a Budapesti Tudományegyetem magyar-latin szakáén volt hallgató. Ez idő alatt kötött barátságot Babits Mihállyal, Kosztolányoi dezsővel és Oláh Gáborral is. 1905-ben Ady Endrével ismerkedett meg.

1906-ban vuzsgázott, majd a Máramarosszigeti Piarista Gimnáziumban volt tanár 1908-ig. Egy 1907-ben elkövetett öngyilkossági kísérlete után Budapesten tűnt fel újra, államvizsgát tett, majd megismerkedett Gulácsy Lajossal.
Lévára költözött, ismét tanár lett, majd egy újabb öngyilkossági kísérlete volt, amiben Klima Ilpona, ifjúkori szerelme egészen véletlenül megakadályozta. Közben Szegeden megjelent első verseskötete.1908 és 11 között Nagyváradon volt tanár, részt vett a Holnap antológia szervezésében. Megjelentek első Anna versei Sárvári Annához, akibe reménytelenül szerelmes volt.1911 és 13 között Szakolcán volt tanár, majd Makón. 1914-ben újabb öngyilkosságot követett el, de felgyógyult a sebesülésből: mellbe lőtte magát. Idegrohama majd kezelése után elmebeteggé nyilvánították 1917-ben, de addigra 1915 elején megjelent második verseskötete is. 1918-ban a szegedi Nemzeti Tanács tagjává választották, a Délmagyarország napilam vezető publicistája lett, 1919-ben a szegedi színház direktóriumi tagja volt.

Ezért aztán nem kapott később nyugdíjat, a Munka című lapnál és a munkásotthonban dolgozott.1925-ben egy cikke miatt bíróság elé idézték, ahol elítélték, majd fellebvitelen felmentették. 1926-ban József Attilával Bécsben járt Kassáknál és Hatvanynál. 1929-ben elsőként kapta meg a Baumgarten-díjat, ezt 1930-ban és 31-ben is megkapta. Szanatóriumba került, ahol  1937. április 6-án szándékosan túladagolta magát veronállal.


...
Karácsony felé

Szerző: Juhász Gyula

Kategóriák:
Versek

Közzétéve 5 hónapja