Andre Breton

André Breton (Tinchebray, Orne, 1896. február 19. – Párizs, 1966. szeptember 28.) francia író, esztéta.

A Dada mozgalmában való részvétele után a szürrealizmus megalapítója lett, annak elmélete kialakítójává vált.

Mér fiatal korában írt verseket. Pszichiátria szakon tanult, de nem szerzett oklevelet. Az első világháborúban katonai kórházakban teljesített szolgálatot, itt pszichoanalitikus kísérleteket is végzett.

Párizsban Louis Aragonnal és Philippe Soupaulttal való megismerkedését követően közösen megalapították a Littérature folyóiratot, majd 1924-ben elindította a Revue surréaliste-ot. Itt jelent meg a Szürrealizmus kiáltványa című írását. 1927 és 1935 között a Francia Kommunista Párt tagja volt, de a kommunizmus sztálinizmussá válása miatt szakított a párttal is és Aragonnal is. Trockijjal viszont 19*38-ban létrehozták a a Független Forradalmi Művészet Szövetségét. A német megszállás után elmenekült Franciaországból, az USA-ba. 1946-ban tért haza, itt ismét a szürrealiosták vezéregyénisége lett. 1959-től Spanyolországban rendezett kiállításokat,, például Salvador Dalínak is.
Az A mágneses mezők, 1921, A szürrealizmus manifesztuma, 1924, a Független Forradalmi művészet, 1924 és a Mágikus művészet, 1957, részint művészeti alkotások, részint a szürrealizmus elméleti alapjai.Ezeken felül  regénye, esszéje és egy kötetnyi verse jelent meg.


...
Már kiszedték

Szerző: Andre Breton

Kategóriák:
Versek
Fordítások

Közzétéve 10 hónapja