A szombathelyi SZÜLŐFÖLD KIADÓ

Írta: Pődör György


Közzétéve 1 éve

Megtekintések száma: 396



Sorozatunk első anyagában egy elkötelezett kiadó vezetőjét mutatjuk be, aki a maga szerénységével, de hihetetlenül magas igényességével, és a vasi táj alkotóinak támogatásával kiemelt figyelmet
érdemel. A hagyományos kiadók sorra bezárnak, a növekvő árak és az elektronikus könyvek miatt csökken a papíralapú kiadványok népszerűsége,eközben a vasi kiadó szinte kéthetente, havonta jelentkezik könyvbemutatókkal, gyönyörű kiállítású, dekoratív albumokkal, könyvekkel.

A szombathelyi SZÜLŐFÖLD KIADÓ vezetőjével, Farkas Csabával beszélgetek

.

Mi a Kiadó Ars Poeticája?

A 2010-ben útjára indult kiadónk kijelölte az irányvonalat. Ezt a fajta elkötelezettségét alapvetően szülőföldünk, Vas megyéhez kötődő szerzőinek és témáinak bemutatásában határozta meg. A megjelentetett kötetek többségét ezek a művek teszik ki, a napjaink élő (kortárs) irodalmának kiadását, a legfrissebb és talán legfontosabb szellemi folyamatainak ápolására vállalkozott. Az általuk létrehozott értékteremtés gesztusa a kiadó legelemibb ars poeticája. Ezért is vagyok büszke arra, hogy több pályakezdő irodalmi alkotásait is gondozhatja a kiadó. Erről természetesen leginkább az olvasók hoznak majd ítéletet.

Miért éppen SZÜLŐFÖLD nevet választották?

Számomra a legfontosabb szavak között szerepel. A szülőföldben a történelem, a kultúra vagy a hagyomány ugyanúgy ott van, mint mindegyikünk személyes története és az érzései.

Mutassa be egy kicsit személyét! Hogyan lett könyvkiadó?

Alapvetően mérnöki végzettségem van. Azonban az irodalom, a könyvek iránti szeretet életem teljes egészében jelentős szerepet kapott mindig. Az élet úgy hozta, hogy bezárásra ítélt könyvesboltok megmentésén dolgozhattam, így ezeket felvállalva már közelebb kerülhettem a kiadókhoz, nyomdákhoz és az olvasó közönséghez. Egy idő után felismertem azt a hiányt, amit a szűkebb környezetünkben tapasztaltam a lokális kötetek megjelentetésével kapcsolatban. Amikor lehetőségem nyílt rá előbb külső segítséggel, majd saját vállalkozással elindítottam a kiadói tevékenységemet.


Költők, írók-versek-regények, regényes életrajzok, sorozatok. Hogyan választja ki az alkotókat és a témákat?

Minden kiadónak megvan a maga profilja így vannak, akik csak bizonyos típusú könyveket jelentetnek meg. Nekem elsődleges célom a megalakulás óta a helyi szerzők lehetőség szerinti helyzetbe  ozása, hiszen rengeteg értékes kézirat lapul a fiókok mélyén. Sokan próbálkoznak nagy múltú kiadóknál, de az első kötetes szerzőknek nem könnyű a dolguk. Ezen a helyzeten igyekszik kiadónk segíteni.  A kiadó palettáján található olyan szerző is, aki a rendszerváltozásig nem publikált, vagy nem publikálhatott, legyen szó versről, prózai művekről, családtörténetekről, naplókról. Tematikus sorozataink Vasvármegye kultúrtörténetének bemutatása jegyében jelennek meg. Nagy sikerű, gazdagon illusztrált könyvek, egy-egy történelmi időszak hétköznapjaiba nyújtanak bepillantást, megmutatva azokat a személyeket, akik maradandót alkottak és értékteremtő, művészeti, tudományos, vagy karitatív munkájukkal hozzájárultak Vas megye és az ország fejlődéséhez.

Nagyon sok festői album is szerepel a repertoárban! Ez tiszteletre méltó vállalkozás! Nem drága? Ki finanszírozza?

Különleges sorozata kiadónknak Vasvármegye művészeiről megjelentetett albumaink. Valóban nagyon szép kiállású, impozáns kötetek. Folyamatosan készülnek, ahogy a finanszírozás lehetővé teszi. Nem olcsó kötetekről van szó. Ezek az alkotók, külső támogatók, pályázatok, vagy kiadónk saját költségvetéséből készülnek.

Van kedvenc alkotója, könyve ?

Nem udvariasságból mondom, hiszen a munkakapcsolat során nagy jó viszonyok alakulnak ki a szerzővel. Nyilván, akivel már több kötetet jelentettünk meg, azok a kapcsolatok még szorosabbra fűződnek. Igyekszem lehetőség szerint minden megjelentetett kötete elolvasni.

Jövőkép?

Nagy öröm számomra könyvesboltok polcain felfedezni kiadónk munkáit, rendezvényeken, könyvtárakban viszontlátni a köteteket. Ha a szerzőkkel, szerkesztőkkel közös munkánkkal csak egy kicsit is hozzá járulunk ahhoz, hogy a könyveink hatására népesebb lesz a könyvbarátok tábora, már megérte… Mivel folyamatosan érkeznek hozzánk kéziratok, úgy érzem az írás – olvasás szeretete nincs veszélyben.



A Kiadó megalakulása előtt is ismertük egymást, azóta pedig szoros szakmai kapcsolat alakult ki közöttünk, hiszen több kötetem kiadását köszönhetem ennek a barátságnak. Köszönöm, hogy a vasi alkotók ilyen kiadónak számíthatnak a segítségére, legyenek festők, költők, tudományos munkatársak, hiszen széles a paletta. Sok sikert és remek könyveket a következő években ! Megtisztelő a beszélgetés, s remélem, lesz még alkalom a további kiadói sikerek bemutatására.