Helga M. Novak (Maria Karlsdottir álneve; 1935. szeptember 8. – 2013 decembr 24.) német-izlandi író volt.
Berlinben született az6 NDK-ban nőtt fel, újságírást és filozófiát tanult Lipcsében. 1957-ben tiltakozásképpen a Szovjetúnió magyarországi inváziója ellen kilépett a Keletnémet Szocialista Egységpártból. 1961-ben Izlandra költözött, ahol férjhezt ment. Válása előtt 2 gyereke született.
Mielőtt visszatért vomlna Németországba, járt Spanyolországban és az Egyesült Államokban is. Amikor megfosztották állampolgárságától, hogy írhasson, és kritikűáklat publikálhasson, Izland, Németország és Bulgária között utazott. Egy rövid ideig a kelet5német Stasinak is dolgozott, mint "nem hivatalos bedolgozó (ügynök)". 2004-ben a német hatóságok megfosztották német állampolgárságától. 2013-ban, Berlinben halt meg.
11 díjat és kitűntetést kapott. Művei:
- Ballade von der reisenden Anna, Neuwied 1965
- Colloquium mit vier Häuten, Neuwied 1967
- Das Gefrierhaus. Die Umgebung, Hamburg 1968 (together with Timm Bartholl)
- Geselliges Beisammensein, Neuwied 1968
- Wohnhaft im Westend, Neuwied 1970 (together with Horst Karasek)
- Aufenthalt in einem irren Haus, Neuwied 1971
- Seltsamer Bericht aus einer alten Stadt, Hannover 1973 (together with Dorothea Nosbisch)
- Die Ballade von der kastrierten Puppe, Leverkusen 1975 (together with Peter Kaczmarek)
- Balladen vom kurzen Prozess, Berlin 1975
- Die Landnahme von Torre Bela, Berlin 1976
- Margarete mit dem Schrank, Berlin 1978
- Die Eisheiligen, Darmstadt 1979
- Palisaden, Darmstadt 1980
- Vogel federlos, Darmstadt 1982
- Grünheide Grünheide, Darmstadt 1983
- Legende Transsib, Darmstadt 1985
- Märkische Feemorgana, Frankfurt am Main 1989
- Aufenthalt in einem irren Haus, Frankfurt am Main 1995
- Silvatica, Frankfurt am Main 1997
- Solange noch Liebesbriefe eintreffen, Frankfurt am Main 1999
(a wikipedia alapján)