Pajti és az endorfinok

Írta: Radnai István


Közzétéve 8 hónapja

Megtekintések száma: 168



PAJTI ÉS AZ ENDORFINOK

 

A kutya rád néz, tekintete emberi tekintet. Okos szeme csillog,fürkészi a szándékodat, kutat a gondolataidban. Nem ismeri a késleltetést,mindent azonnal szeretne,
Kutatja, hogy készen vagy-e a vele való törődésre. Hiszen tudod.

Nem is gondoltál, de a kutya rituális élete olyan, mint a tiéd. A napok szabályos ismétlődése, csalódások elkerülése. Nem egy ismeretlen hatalom vágyait, akaratát, de a tiédet akarja teljesíteni, nem is vár érte mást, mint törődést.

A szabálytalannak tűnő ismétlődéseket és a türelmet is eltanulta. Tudja, érzi mikor érkezel, mikor ébredsz, ismeri a vasárnapot. Megtanulta, hamarább, mint te magad, hogy van szabadszombat. Ismeri az ünnepeket tudja, hogy ha szabadságon vagy. Eltűri, hogy elutazz. Napokig, hetekig vár, mivel eddig mindig visszajöttél, az övé vagy.
Megkeresett, vagy beleszületett - számára ez az istenkeresés. Sok istene van-e? Mindnek megvan a szerepe az életében? Felcserélhetők a szerepek az ő életében?

Amikor már eleget voltál otthon - úgy gondolja -odavezet a pórázhoz. Ismeri a szokásaidat, aláveti magát, boldog, ha megérted. Boldog, ha megért. A szavad járását ismeri, új szavakat tanul és nem lehet őt becsapni. Jó emberismerő.

Elindultok a kapu felé, örül, a farkát csóválja, ugrál. Megérteteti veled, hogy egyetért, boldog, ezt várta el tőled. Megkérdezi, merre? Ha a szokott útvonalat választod, arra indul, ha megállsz valakivel beszélgetni, egy darabig vár. Leül engedelmesen, szólnod sem kell, tudja, mi a beszélgetés hiszen beszélget veled is, elvárja, hogy szóljál hozzá. Társadalmi lény.

Egy percig sem gondolkodik azon, mi a szerotonin. A boldogság-hormonokat ismeri, a rituáléhoz tartoznak, gondolkodik, nem filozofál. Tapasztalatból tudja, hogy a tett halála az okoskodás. Előbb tudta.

Na, Pajti, megyünk haza! Rád néz, talán kérlel is, de belenyugszik. Várja, hogy inni adj. Várja, hogy enni adj. Csak akkor türelmetlen, ha elfeledkezel róla. Ha megszokott időket, napirendet nem tartod be. Gyengéden figyelmeztet. A kutya nevel téged, nem engedi, hogy elkéss a munkahelyedről.
Cserébe tisztességes ellátást kér, tudja, hogy az istenek eledele finomság. Boldog, amiért bevontad az életedbe. a legfontosabb rítusodba, az étkezésbe. Ha elfeledkezel róla, kér, majd követel. Ismeri a sorrendet, kivárja, ha megtanulta tőled. Minden következetlenséged visszaüt. Túl van a gyereknevelésen, felnőtt, önérzetes kutya.

Séta közben elgondolkodol, filozofálsz, megteheted. De figyelmeztet, ha elbambulsz, hibázol. Megáll a járda szélén, szinte figyelmeztet a közlekedés szabályaira. Nem engedi, hogy autó elé lépj.

Míg te ezen gondolkodol, szembe jön egy másik kutya, a gazdáját vezeti. Pajti örül a fajtársának, barátjának. Meg akarja ismerni, a szeménél fontosabb a szaglása. Te még mindig nem érted?
A másik kutya hűvös, tartózkodó. Komolyan veszi hívatását. Pajti megérti, hogy ez most nem a barátkozás ideje. rád néz. Köszöntöd-e szembe jövőt? Nem rángat, nem húz, illemtudó. Nem csahol az utcán. Igaz, a lakásban sem. Tudja, ha beengedsz valakit, az jó barát.
De csak akkor, ha magad is illemtudó vagy, példát mutatsz, nem vagy kiszámíthatatlan. Szalad a táljához, ha nincs benne víz, kér. Rád néz, ha nem érted vakkant.
Valaki az ajtód előtt áll vagy csönget, jelzi neki, hogy figyel, őriz téged, mert számára fontos vagy. Ha a látogató, kifelé menet csomagot visz, figyelmezteti és figyelmeztet téged. Pajti nem tépi meg a nadrágját, nem kap a vendég bokájához. Pajti jóhiszemű!

De nem tűri, hogy veled valaki kiabáljon. Ha az ismeretlen hangoskodik, eldönti, hogy beavatkozzon-e, eldönti önállóan. Mindenkit figyelmeztet, hogy a védelme alatt állsz. Cserébe elvárja, hogy a nagyobb kutyáktól, a barátságtalanoktól megvédd. Nem marja meg a másik kutyát, ő már civilizált. A macskáról tudja, hogy a házhoz tartozik. Elnézi neked és elnézi neki. Toleráns, de nem liberális.

Míg te elmélyülten ezen gondolkodol, a vackára vonul, nem zavar meg. Észrevétlen marad, jó kutya. Éles helyzetekben elvárja, hogy ezt szóban közöld vele.
Ha idegen mondja neki, hogy - Jó kutya! - megérti, hogy az illető jó szándékkal közeledik, de éber. Az idegen sem hibázhat.

Pajti álmodik, álmában vakkant. Biztos lehetsz benne, hogy kutya legszebb kalandja, a séta valamelyik epizódja jutott eszébe.
Aludni készülsz, megérti, a vackán marad vagy a vackára vonul. Éjjel nem zavar, de szigorúan őrzi a házat.
A kivételezett státuszt megszokja és kiköveteli, ha csak egyszer is megengedted neki, hogy az ágyad elé heveredjen. Ha odatetted a kis szőnyeget, tudja, hogy a szobában alhat. Pajti egyke.
Ha két kutyád lenne, megvédené kivételezett pozícióját, akármilyen jó barátok.
Pajti reálpolitikus, örül, ha bizalmat kapott. Filozófiája empirikus.