Írta: Radnai István
Közzétéve 1 éve
Megtekintések száma: 257
Májlövés
BÉKÉS JÁRÓKELŐK MELLÉKUTCÁBAN, A NYUGATINÁL
Egyszer csak golyók kopogtak a falon. Egy kapualjba húzódtak. Aztán csend. Valahol távolodó lánctalpak. Bár aznap nem történt semmi. Igazán semmi. Éjjel néha elhallgatott a rádió, talán áramkimaradás? Bár eddig ismeretlen zajok. Persze csak annak, aki a közeli világháború és ostrom után született. Voltak már köztük iskolások is. A nők cipője a kockaköveken. Inkább csak a sarka.
Ha a sarkon befordulnak, otthon lesznek. Csak egy saroknyira és csend van. Mint amikor elállt a zápor, és esernyő nélkül igyekszel haza. Nem mondhatnám, hogy futottak, de siettek. Kovácsné és Kovács. Járókelőknek gondolnád őket. Mindenki lehet Kovács és Kovácsné, bárki.
Bárki lehet járókelő. Bármelyik évben lehet egy kicsit ködös az ősz.
Utólag senki sem tudta megmondani, fogták-e egymás kezét. Kovácsnét valaki gyomron vágta, vagy csak képzelődik. Sietősre fogta a lépteit
Pár lépés a sarokig, további néhány lépés a kapuig.
Kovács észreveszi, hogy Kovácsné megbotlott. Fel akarja segíteni. Túl nehéz, pedig alig ötven kiló. Karcsú, fiatal nő, két hónapja Kovácsné. A házban senki sem tudta a lánynevét.
Kovács nem tudta, kit hívjon segítségül. Ha a hóna alatt emelte meg, a feje csuklott le, ha a lábánál fogva, makacsul feküdt a kövezeten.
Testét betakarta a Szabad Nép, tényleg szabad volt már! Száját a Népszava. A nép szava és Kovács szava elakadt. Valaki más hívott mentőt.
Kovácsné az út közepén, a kockakövön.
Szája letakarva. A Népszava. Szeme az újság felett mereven nézte a semmit. Egyetlen pontot a semmiben. Az ég nem volt kék, szürke volt. A szeme fáradtkék. Mintha üveg mögül.
A kövezet csillogott. A vére bealvadt.
Májlövés. Menthetetlen volt abban a percben - szólalt meg a mentőorvos, és becsukta a táskáját.
De hiszen jött mellettem - akarta mondani Kovács, aki nem hallott semmit. Látta, amit nem akart látni. Le sem hajolt, émelygett a gyomra.
Eszébe sem jutott, hogy ekkora csend van és ekkora csöndben akár fütyülnek is. A golyók.