Három levél Szarajevóból

Írta: Dr Kozma László


Közzétéve 1 éve

Megtekintések száma: 167



Három levél Szarajevóból

Goran Bregovic

A zenekar míg hangol aranybarnán
Aztán felszökik a könnypatak
Száraz sziklán mely tovaszalad
Mint port ragadna magával az orkán.
Ember-sorsot, amely porrá omlik
S ennyi a lét: percnyi csillogó híd
Híd, amely a folyóba hull most már
Széttartó part párhuzama, Mosztár.
A vonalak végtelenbe futnak
És elvész az értelme az útnak.
Mely összeköt, zendülnek-e még
Egymás felé ritmusok, zenék?
A szeretet interferenciája,
A hármas dallam nem hangzik hiába
Hogy elragadjon az az áradat
A gyűlöletnél mely hatalmasabb.
Szarajevó, szerelmem az éjben
Kigyúl ezer lámpád észrevétlen.
Fáklyája a múltnak és jövőnek
Mely ragyogott s melyet összetörtek.
Tükröződik a folyó vizében
Egybemossa, mi büszkeség és szégyen.
A katonák és a lányok arcát
Tűzsugarat s szerelem patakját.
Egybeforr, mint láva zuhogása
Ágyúdörej s rézműves kalapácsa.
Egy korból, melyben vér és tűz viharzott
Történelem, kiformálja arcod.
Szarajevó, pörögnek a táncok
Tovasiklik árnyék, napsugár-folt.
Mennyi öröm, jajszó s mennyi bánat
És fölcsendül hangja egy gitárnak.
Szarajevó, apró dallamok
S a csönd, amely a dalban hallgatott.
Szarajevó, és emberi hangon
Megszólít a hajnal és az alkony
Percek szállnak, mint az ezredévek
S megdördülni hallod a zenéket.
Szarajevó, szimfónia árad
Szél dobolja már a muzsikádat.
S mint szivárvány, felragyog az ünnep
Sikolyán a fájó hegedűnek.

 

 

 

Kozma László

A budapesti Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben 2017. április másodikán Hollerung Gábor vezényletével, a Goran Bregovic Wedding and Funeral Orchestra, a Budafoki Dohnányi Zenekar és énekesek, zenészek közreműködésével a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében mutatták be Goran Bregovic Három levél Szarajevóból című koncertjét. Idézet a műsorfüzetből: „Boszniában együtt élnek katolikusok és ortodoxok, muszlimok és zsidók; nem véletlenül nevezik Szarajevót a négy vallás városának, a „Balkán Jeruzsálemének”. A Jeruzsálem-metafora éppúgy vonatkozik a vallások egymásmellettiségére, mint a gyűlölködés borzalmára. Goran Bregovic három szólóhegedűre, szimfonikus zenekarra és saját együttesére írt koncertjében az eltérő tradíciójú hegedűsök játéka a nyugati, keleti és a klezmer hagyományt idézi meg, és allegorikus formában fejezi ki Szarajevó rendkívüli és egyedülálló gazdagságát.”