Berei békülése

Írta: P Buzogány Árpád


Közzétéve 8 hónapja

Megtekintések száma: 175



Berei békülése

Negyedik napja hullt az eső, egyfolytában. Az udvar felázott, a föld tele volt vízzel. Dénes a bakancsát törülgette a fonott lábtörlőn, aztán a kalapját rázogatta. Leült a tornácon, a kalapot felakasztotta egy szegre. Apró szemű, sűrű esővel csapkodta a szél a tócsákat.

Rágyújtott, messze fújta a füstöt. Levetette a kabátot is, magától távol tartva rázta le róla a vizet. Parányi cseppek repültek az arcába, keze fejével törölte le. Cigarettáját a tornác párkányára tette, bement, hogy megrakja a tüzet, aztán visszaült a keskeny padra. A nap az erdő fölött lehetett már, ma ki se bújt a szürke, rongyos felhők mögül.

Sokáig ült ott, a nyárra gondolt, aminek vissza kellene már térnie, meleggel és vidám fénnyel, hogy felszáradjanak az utak, és kaszálni lehessen a füvet. Fütyörészni kezdett, jobb sarkával kopogta hozzá a ritmust. A kutya feljött a tornácba, leült az ajtó elé és a bakancsaira figyelt.

– Ej-haj – eresztett el egy sóhajtást, aztán éleset füttyintett, hogy a kutya megszökte magát. – Unalmas ez az élet – nyúlt a kalap után. Bevitte a kabátot is, ráterítette az ágyra, száradjon.

Amint besötétedett, feküdt is már le, nem is vacsorázott, mert későn ebédelt. Egy darabig a rádiót hallgatta, aztán kikapcsolta, mert szörnyen recsegett.

Arra ébredt, hogy mély mordulással dörög. És szaporán egymás után, mintha szét akarna hasadni az ég. A villámlások sápadt fénnyel árasztották el a szobát. Felkelt és kibámult az ablakon. Óriásit csattant ismét.

– Közel jár – motyogta.

Mintha a házak fölött durranna szét a világ, olyan félelmetes. Felöltözött és megnyitotta az ablakot. Zúgott a szél, meg-megrezdültek az ablaküvegek.

– Lesöpri még a cserepeket is – tekergette a fejét.

Sokáig tartott, amíg megritkultak a villámlások, dörgések. Már nem volt álmos, kiállt a tornácba és rágyújtott.

– Elment az ereje, mi? – szólt a kutyához. Megcsendesült a szél, halkan suhogott az eső. Aprókat nyikordult a kapu. Hallgatta egy darabig, aztán bement a szalmakalapért, jól a fejébe nyomta, és elindult a kapu felé, hogy becsukja.

Valahol messze, az erdő irányában egy piros foltot vett észre. Kezét a vizes kilincsen felejtette, úgy bámult.

– A tanya… Ég a tanya!

Kilépett a kapun és megfutamodott. A szomszédnál zárt kaput talált, egy darabig rángatta, aztán beugrott a kerítésen.

– Hé, hé! – kiáltott rekedten az ajtó előtt. Kigombolt ingű legényke dugta ki a fejét.

– Ég a tanya! Szóljál apádnak is, hamar!

A második, harmadik háznál az ablakot zörgette, és bekiabált. Sorra vett minden házat, ahol férfi is volt.

– Húzasd meg a harangot – kiáltott egy fiatalembernek, aki a kutyaugatásra kijött a tornácba. – Én addig befogom a lovat.

– Telefonálni kellene – húzta meg a nadrágszíjat a férfi.

– Szóljál valakinek, hogy telefonáljon az irodából.

Visszafordult, és szaladni kezdett. Kinyitotta a nagykaput, felgyújtotta a kinti égőt és elindult a pajta felé.

A lovat befogta és kivezette a kapu elé. Két férfi állt az úton, egyiknek kezébe nyomta a kantárszárat, és visszament a házba. Csizmát húzott, és egy vastag pokrócot dobott a vállára.

Már többen is voltak a szekér mellett. Dénes az ülésdeszkára terítette a pokrócot és felült. A fél utca népe a kapukban volt, asszonyok és gyermekek is.

– Aki itt van, üljön fel, mert indulni kell! – mondta hangosan.

– Csá, ne, Csillag! – kiáltott.

Jó darabig mindenki hallgatott, aztán szinte egyszerre kezdtek beszélni. Még azt is számba vették, hány tehén és ló van a tanyán.

– Te Berei, hát te is itt vagy? – szólt hátra Dénes.

– Én értem oda hozzád elsőnek – hangzott az önérzetes válasz.

– Pedig te haragban voltál velük – hallatszott egy mély férfihang. – Amiatt a fadolog miatt… Közben kibékültetek?

A harsány kacagás után hirtelen beállt a csönd.

– Tiszta bosszúból jött segíteni – toldotta meg valaki.

– Ilyenkor menni kell, segíteni… nem pedig izé… nem pedig békülni – bizonytalanodott el Berei hangja. – Ugye Dénes?

– Csá, ne! – kiáltott Dénes. – Csá, hogy a… – nem mondta ki a végét, mert megkondult a harang. Hangja betöltötte az egész völgyet, mellette ideges zörejnek tűnt a patkócsattogás.