Az első ítélet

Írta: Szecsődy Péter


Közzétéve 8 hónapja

Megtekintések száma: 361



Az első ítélet

Hanyatt feküdtem a fotelágyban, a szoba közepén. A hátamon, hogy ha jönne valaki, meglássam idejében, szörnyű-e vagy sem. Ha bejön mami, api, nagypapi, nagyanyó vagy Jutka, akkor jó. Persze őket hallani, mert nem lopakodnak. De ha betörő jön, ördög vagy boszorkány, akkor lássam. Talán pillantásommal megváltoztathatom a dolgokat. Bejön egy szörny, fel akar falni, vagy szórakozásból el akar pusztítani. Bejön, odanézek, s kénytelen átváltozni mamivá vagy Jutkává, hiszen szörnyek nincsenek. Lehet, hogy mikor nem lát senki, én is szörny vagyok. Csak akkor van emberi arcunk, ha látnak, vagy magunkat látjuk a tükörben. Talán most is rémséges pofám van szürke, óriási fogakkal. Megtapogatom az arcomat, de közben tudom, hogy amíg a tenyerem odaér, minden visszaváltozhat a megszokottra.

Nagypapi bekapcsolta a rádiót. Nagypapi egy kicsit süket, a rádió átkiabál a falon.

Huszonkét óra van, híreket mondunk. Külföldi jelentéseink.

Mobutu, Csombe és Kaszavubu meggyilkolták Lumumbát. Óriási késsel a kezükben hajkurászták hárman. Nem menekülhetett, minden ügyességével csak másodpercekkel nyújthatta az életét. Már bele is vágott az első kés, biztos Kaszavubu volt kaszával, jött a többi is, felszeletelték, mert ők az imperializmus lakájai, Lumumbának már kiszállt a lelke, egy kicsit még ott van, hátha adnak neki élesztőt, amitől feléled az ember, és a Közértben is lehet kapni, de nem adnak, mert gonoszak.

Lezuhant egy csehszlovák repülőgép. 26 utasa és az ötfőnyi személyzet életét vesztette. A baleset körülményeinek kivizsgálása folyik.

A csehszlovákok a testvéreink. Egyszer becsönget hozzánk egy kisfiú, és azt mondja, hogy ő csehszlovák. Akkor ő is bemászhat a nagy nyekergős ágyba nagyanyó mellé, amíg nagypapi vásárol a piacon, meghallgathatja a meséket, és mindent meg kell ennie, ami a tányéron van. De jöhet szovjet, román vagy bolgár gyerek is. Minden magyar gyereknek és felnőttnek van egy csehszlovák, egy szovjet, egy román, meg még egy csomó testvére. Ha náluk van baj, akkor idejönnek, ha meg itt, akkor oda lehet menni. Vajon van csehszlovák apám is?

Híreket legközelebb 23 órakor mondunk a Petőfi rádióban. Most hallgassák meg...

Nagypapi kikapcsolta. Szörnyű lehet, ha mindenki meghal. Legalább egynek életben kellett volna maradnia.

Rossz elaludni, akkor bármi történhet velem. A világ, amiben ébren vagyok, legalább nyugalmas és biztonságos. Ehhez persze hanyatt kell feküdni, hogy mindent láthassak, amikor kell.

Elaludtam, s álmomban az oldalamra fordultam.