Ajánló: Legyél a szörnyem

Írta: Ferenczfi János


Közzétéve 6 hónapja

Megtekintések száma: 119



Ajánló: Legyél a szörnyem

Performansz, vagy kötet? - Szleng, vagy közérthető? - Önmagához szól, vagy mindenkihez? - Ez is, az is, - minden esetben. Látszólag a periférián áll, mint aki épp csak a kötelező gyakorlat minimumára törekszik. Mint aki kívül akar állni. - Hosszú haj, szőrös arc, brutális póló, laza meló. Helló!
Virág Balázs Face új kötete látszólag közönyös szemszögből mutatja be mind azt, amihez szenvedélyesen köze van. - Emberként élni egy elembertelenedő társadalomban. - Kultúrát gyarapítani a kulturálatlanság kultuszának idején. - Dolgozni a jövőért, amikor jövője csak annak van, aki lop magának. - csupán néhány gondolat. Csupán az én interpretációm.
Nyelvében bátran és biztos kézzel vegyíti az egyes politikusok által rossz hírbe hozott kultkocsmák szlengjét, a popkultúra amerikaiulkodását és a hagyományos líra elemeit. - No, ezekről többet kell mondanom.

A kultkocsmákról azt illik tudni, nem túlzottan tisztelt politikus urak, hölgyek és egyéb személyek, hogy ott valóban kultúra van. Nem csak sör folyik ám! De nem ám! - Olyan emberekkel telnek meg ezek a helyek, akik a kötelező olvasmányok után is fogyasztanak kultúrát. - Tudom, ez a maguk félének szokatlan, de így van. Ez a világ underground. gyakran tényleg pincékben működik, vagy lerobbant bérházak átalakított helyiségeiben. Így ezek a helyiségek hasznosulna. Itt szót ért a bölcsész és a mérnök, meg a melós, mert gondolkodnak. - Tudom én, hogy ez félelmetes! - ezért is a rosszhír keltés. - Köszönjük! A jó reklám sosem árt. - A kultkocsmák népe hajlamos kissé deviánsnak látszani. Mint Balázs. - Az a franc még a könyvbemutatóra sem vesz öltönyt! Hát ezért van az, nem túlzottan tisztelt elnyomóink, hogy föl sem tudjátok mérni, mennyi értelem halmozódik fel egy-egy asztal körül. - Mert ti csak a lázadó külsőt látjátok. Féltek, mert nem tudjátok felmérni ezt az erőt. - Jól van így. Féljetek!

Szleng. Mi is ez? - Gengszter nyelv? - Ugyan! Mi az a gengszter? - Mi az a nyelv! - A szleng ez esetben egy olyan széles nyelv, - nem rétegnyelv, - amely az adósságokban vergődő családú gimnazista nyelve is, a rossz munkahelyen tengődő középkorú nyelve is, a verseket író ember nyelve is, - és az azt olvasóé is. - Köznyelv! - Köznyelv, amely lázad a közhelyesség ellen. - Köznyelv, amelyet te nem értesz, mert uralkodsz ugyan a közön, de nem vagy és nem lehetsz már része. Köznyelv, amit azért sem értesz, mert nem üres sznob frázisok sora, hanem tények közléséé, vér kemény tényeké, vaze, és még keményebb - mert nagyon személyes, nagyon átélt - véleményeké. Gondolat, tény, vélemény. - Azt te nem szereted. - De mi igen. - Mindent orozhatsz magadnak, de ilyened soha sem lesz.

Popkultúra? Amerikaiaskodás?- Na, igen. Magyarországon fölöttébb sok amerikai nevű cég jött létre olyan emberek kezdeményezésére, akik talán soha sem jártak olyan messze. - Mert ami amerikai, az jó! Mert Amerika a szabadság és a lehetőségek földje. - Ezért aztán ebben a nem amerikai országban, ahol a lakosok zöme azt hiszi, hogy Amerikában tudják, ki az a Winnetou, itt szeretik amerikai névvel megnevezni azt, amiről azt igyekszenek hinni, hogy jó. Nálunk nem naptára van a vezetőnek, hanem tájm menedzsere a bosznak. S bár van Rózsa Sándorunk, - na, az is gazember volt, - azért Bat Man több gyerek szeretne lenni. S ha a gyerek felnő, tán egy korpnál dolgozik majd, és mítingre jár bréjnsztormingolni, holott lehetne jó ötlete egy megbeszélésen is. - Nem baj az, ha az ember gyerekére ragad egy kis angol. De magyarul kellene tudni. - Face tud. S az igénytelen kamu helyett, hogy tudniillik "vérprofi nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szakértő csapat legszakértőibb vezetője tetszenénk lenni", - amit ez a hamis ameriaskodás a nyelvbe csomagol, - itt arról van szó, hogy ezek az emberek tényleg olvasnak más nyelven is. - Basszus! - Gondoltad volna? - Nekik nem gáz, ha nem feliratozták a filmet! - Félelmetes!

Hagyományos líra? - Jómagam folyamatosan vitatom azt, hogy van ilyen. - Csak azokat a "régi" költőket ismerjük, akik újszerűek voltak a maguk idejében. Elfelejtettünk olyanokat, akik sikerben éltek, s divatba jöttek olyanok, akiket a saját korukban félrelöktek. - Virág Balázs Face versolvasottsága azonban szembetűnő akkor is, ha nagyon takarékosan és nagyon illedelmesen használ utalásokat az irodalom előzményeire, - vagy épp velünk élő, velünk formálódó életműveire.

Hogy miért is születtek meg bennem ezek a gondolatok? - Mert a Bookline gondozásában megjelent Virág Balázs Face újabb kötete, a Legyél a szörnyem. - (kapható ám még a KínÁllat is!)

Hogy ez nem kritika, vagy recenzió? - Hát nem. Ez csak híradás. Híradás arról, hogy a könyv megjelent. S híradás arról, hogy engem gondolkodásra késztetett. - Hogy a könyv erről szól-e? - Nekem ma erről. Neked ma másról. Holnap nekem is másról. - Abban azonban biztos vagyok, hogy a figyelmedbe kell ajánlanom. - Olvasd el! - Nem andalító! Zaklató lesz, mint a brutális művészfilmek. felkavaró, mert megmutatja az életünk undorító részeit is. - És elgondolkodtató is, - ha nyitott vagy arra, hogy valami újat, újszerű módon befogadj. Hiszen a szerző, a Zen Csöves vállalja a kockázatot. A szövegei nem sikeres szériák újabb termékei, hanem kipróbálatlan prototípusok. - Szállj be mellé, ha van vér a... - Tudom, hogy akarod!

Legyél a szörnyem! - Virág Balázs Face kötetét ajánlottam a figyelmedbe!