Hans Arp

1886-ban született Strasbourgban. Apja Jürgen Peter Wilhelm Arp szivargyáros, anyja Joséphine Koeberle. Arpnak volt egy öccse, Françoise is. Diákkorában is csak a versekkel és festéssel foglalkozott, tanulmányait hanyagolva. 1904-től a strassbourgi Képző- és Iparművészeti Iskolában tanult,és festészeti különórákat is vett, de továbbra is foglalkozott versírással. A Strasssbourgban, 1905-ben megjelent elzászi költészeti antológiában az ő versei is szerepeltek. Két év weimari tanulás után 21 évesen Párizsba költözött, ahol egy évi a Julian akadémiára járt. Ezuátn svájcba ment, időközben oda költözött szüleihez. Időnként ellátogatott Párizsba és Münchenbe is eljárt, ahol Paul Kleevel kötött barátságot, és kiállításokon szerepelt. 1914-ben, a háború kitörése előtt Párizsdba utazott, itt Apollinaire-vel és Picassoval ismerkedett meg. Svájban szimulánsként sikerült elkerülnie a német besorozást. 1915-ben Zürichben volt kiállítása, itt találkozott Sophie Taeuberrel, akivel 1922-ben összeházasodtak.Ugyanabban az évben csatlakozott a dadaista csoporthoz, annak alapítója, Hugo Ball meghívására. Arp művészetében a konvencionálist kerülte. Képzőművészként kollázsokat készített, és avéletlent alkalmazta művei létrehozásában. Reliefjei két különböző anyagből (fa és fém) készültek. 1919-ben Berlinben jelentette meg saját erőből a Der Vogel Seldbritt című, verseket és fametszeteket tartalmazó kötetét. 1920-ban ismét Párizsba ment, és a szürrealistákhoz csatlakozott. 

1940-ben elhagyta otthonát, és Grasse-ba menekült – a második világháború megint otthontalanná tette, majd 1942-ben Zürichbe ment, ahol 1943. január 13-án meghalt felesége. A következő 5 évben egyetlen új szobrot sem készített.  1946-ban visszatért Franciaországba, és már világhírű művészként folytatta a szobrászatot.

Bázelben halt meg 1966. június 7-én.


...
Bestiaire sans prénom

Szerző: Hans Arp

Kategóriák:
Versek
Fordítások

Közzétéve 7 hónapja