Mesék hangján elmondani

Írta: Pődör György


Közzétéve 3 hónapja

Megtekintések száma: 295



Mesék hangján elmondani
Karácsonyi beszélgetés Németh Katalin jáki írónővel


Véletlen találkozás hozott össze bennünket a jáki Ady Endre Művelődési Házban,s lehetőségem nyílt írói arcélének megismerésére. Versei, kedves mesekönyvei sokak számára meglepetésnek hatnak, és egyedi olvasásélményt jelentenek gyermekeknek, felnőtteknek egyaránt. Három önálló kötettel sikeres bemutatókon van túl,ismertté tette az alkotót Vas vármegyén belül és kívül egyaránt. Az indulásról, a művészi motivációiról és terveiről faggatom.

1.Vas vármegyei anyukaként mutatkozik be, aki tizenhat éves kora óta ír verseket, dalszövegeket, novellákat és mesekönyveket. Akiben így él a dal, a természet és a gyermekszeretet, annak gyönyörű gyermekkora lehetett. Meséljen ezekről az évekről, az iskoláiról és az irodalom szeretetéről!

Gyermekként szüleim minden este meséltek, így természetes volt a mesék szeretete. Középiskolás éveimet Szombathelyen a Szent-Györgyi Albert Középiskolában végeztem, és bár egészségügyi szakos voltam, mindig a drámásokkal lógtam. Együtt újságírói klubba jártunk, írói versenyeken vettünk részt. Már ekkor a kockás füzetem tele volt versekkel, dalszövegekkel.

2. JÁK, ez a Szombathelyhez közeli település elsősorban a középkori templomáról híres, sok látogatója van évente. Mit jelent ez a kultúra helyi szereplői számára?

Még énekkarosként énekeltem először ebben a templomban, így különös vonzalmat érzek a templom iránt. Verseim sokrétűek. Van, hogy a falu életét is megfogalmazzák, akárcsak legújabb mesekönyvem a Falumesék, ahol központi szerepet kap a templom is.

3. Beszéljen a családi állapotáról, a munkahelyéről, a vasi alkotókhoz fűződő kapcsolatairól.

Íróként három gyermekem és férjem támogat leginkább. Sosem erőltettem számukra az olvasást, de mégis a legnagyobb nagyon szeret olvasni.
Megkérdeztem nem is olyan rég, hogy miért, így válaszolt: - Ilyenkor egy másik, számomra új világba csöppenek bele. Anyukaként kezdtem el komolyabban foglalkozni az írással, több irodalmi pályázaton vettem részt, és ekkor ismerkedtem meg a Szülőföld Kiadóval is.

5 .Első kötete a Családhívogató 2017-ben jelent meg. Már a cím is figyelemre méltó, amikor a nagypolitika a család fontosságáról hangos napjainkban. Ennek a kötetnek az első oldalai szólnak a családról, az életről. Előhívják a lélek azon tükrét, melyben nem a magány, hanem a szeretet és a közösség játssza a főszerepet Honnét az ötlet, s mit üzenne a családalapító fiataloknak?

Az első öt oldal a család fontosságáról szól. Itt a szeretet a fő téma. Központi szerepet tölt be az anyai féltés is. Az egyik versben személyes példát a kislányomat is megemlítem. Ezután vicces állatos verseket olvashatnak a gyerekek. Már ebbe a könyvbe a helyi jáki diákok rajzoltak.

6. Kedves olvasmány a Tulipán manó, mely a következő évben jelent meg. Ebben a kötetben olyan meseerdőbe hívja a gyermekeket, ahol megismerhetik szélmanó és pitypang virág kalandját. Ahol életre kelnek a fák, és izgalmas kalandra csábítanak Tulipán manó barátai. Mennyire lett sikeres a gyermekek és a felnőttek körében a kötet?

A kötet a pandémia idején jött ki, mégis hamar belopta magát a gyerekek körébe. Úgy gondolom ez leginkább a borítónak és címnek köszönhető, ami figyelemfelkeltő lett. Egészen kicsiknek is kedvez ez a kötet, hisz egy oldalas rövid mesék és versek vannak benne. A rajzosnak köszönhetően az ország több részéréről is keresték, sőt Svájcban, USA-ban is lapozták az ottani magyarok.

7.A Falumesék 2023-ban jelent meg, s az elmúlt hetekben volt az interaktív bemutatója Szombathelyen. Meséljen olvasóinknak Rozi és Petya történetéről valamit. Hogyan fogadták a kötetet?

Az interaktív bemutató a gyerekeket is megmozgatja, bevonja a bemutatóba. Ők is átélhették milyen helyen is él Rozi és Petya. Ehhez a történethez a jáki diákok rajzoltak, innen az ötlet, hogy jáki események kerüljenek a kötetbe. Itt az adventi gyertyagyújtás, csillagászati parti, művészet tábor, vagy épp a nyugdíjas klub kerül bemutatásra, amit akár az olvasó utána saját maga is szemügyre vehet, végig járhat.

8. Alkotóként sok támogatást kap a szüleitől, a férje is szereti olvasni az írásait. Gyerekkori álma vált valóra azzal, hogy könyvei jelentek meg. Ma is aktív, esténként, amikor a család már pihen, leül a laptop elé, és ír: a meséket, verseket, novellákat. Milyen tervei vannak 2024-re?

Bár nagyon lámpalázas típus vagyok, mégis vonz a könyvbemutatók világa. Már kilenc saját ilyen eseményem volt, és mindig feltölt ennek a sikere, így 2024-ben is ezt a részét szeretném gyarapítani. Tervezem a Tulipán manó mesekötetet kidolgozni akár második részt írni belőle.

9.Keveset beszéltünk a versekről, a dalszövegekről. Ezek hogyan készülnek? Lesz belőlük önálló kötet?

A felnőtt versek, jórészt romantikusak, saját érzéseimet vetik papírra. Nagyon közel állnak a szívemhez, ez vagyok igazán én. Úgy érzem önálló kötetként nehéz eladni a felnőtt verseket, így ez még várat magára. Dalszövegeket is folyamatosan írok, még egyetemistaként meg is zenésítettem őket. Zenekar még nem érdeklődött iránta, így ezek még az asztalomon, laptopomon pihennek.

10.Minden alkotónak van ars poeticája. Ön ezt hogyan foglalná össze olvasóinknak?

Szerelmes verseimben, mint már írtam saját érzéseimet írom le, szívesen használok ezekhez metaforát, és bújók ezek mögé is. Gyermekverseimben, meséimben pedig vicces és egyben kedves világot keltek életre.

Mit tehet ezekhez a gondolatokhoz hozzá a cikk írója? A tömör válaszok mögött valahol ott van egy alkotó, aki három gyermek mellett csodákat képes megálmodni, nem csupán sajátjainak, de szűkebb-tágabb gyermekközösségek számára. Szinte gyermekként kezdett verseket, elbeszéléseket írni, s lelkében anyaként is gyermek maradt. Vallja, szellemileg-lelkileg jól karbantartja az írás, melyből mindig sugárzik a derű, az elégedettség. Azt mondja, az igazi elismerés számára, amikor becsönget a szomszéd kisfiú, hogy autogramot kérjen tőle, mint írónőtől. Olyan példakép a gyermekei számára, hogy nemcsak a lánya, de a fia is „írónő” szeretne lenni. Nem beszélt viszont arról az írásról, mely a Kinek a szégyene? kötetben szerepel, s a bántalmazásokból adódó lelki sérelmekről szól,elsősorban a családon belüli erőszakot állítja középpontba. De ez már egy másik világ, talán egy másik alkotói út. Meghitt ünnepek alatt találkoztunk, s maradjunk ebben a cikkben a boldog gyermekvilág karácsonyi varázsánál. Köszönöm a beszélgetést, boldog és eredményekben gazdag új évet kívánok a Hetedik alkotóközössége,s a magam nevében.

Pődör György

Kigombolt kabát

Ha közel engedlek magamhoz
Szívem egy kigombolt kabát
Ha közel engedlek, csak egyszer teszem
De többé el ne eressz.

S mikor ezt megtettem
Már beléd markolok
Veled egy lényt alkotok.

Mikor közel engedlek magamhoz
Kigombolt kabát leszek
Megismersz, megismerhetlek
Többé már ne eressz!

Tegyél válladra, vagy csak lógass
A szíveden
Hogy én lehessek ki mindig veled megpihen.
S ha elhagynál addig keress míg megtalálsz
Hogy én lehessek néked a kigombolt kabát.

Németh Katalin