Írta: Lévai-Kiss Attila
Közzétéve 2 hete
Megtekintések száma: 67
Janus arcán tenyérnyom
A pilóta határozottan szorongatva érezte magát. Tizenhét éve szolgált nemzete légierejénél, és még sosem érezte ilyen szűknek a pilótafülkét, kényelmetlennek a pilótaszéket. Szék - ez vicces. Ez a szék jóval többet érhet mint az unokaöccse használt Golfja, amit a diplomázására kapott idén. A Martin Baker MK 10 típusú katapultülés 16.000 méteres magasságban is biztonságban katapultálja a repülőgép pilótáját, akár 1.8 Mach sebesség mellett. Az irányítható ejtőernyővel a gépe vesztett pilótának jó esélye kínálkozik arra, hogy ideális helyen érjen földet. Jobb lett volna most egy kényelmes bőrülés, de minek, ha a szűk helyen úgysem lehet hátra dönteni.
Arra a napra gondolt, amikor megjött az azonnali hatályú behívóparancs. A lánya hetedik születésnapját ünnepelték. A gyerekdalokat felváltotta Benny Goodman, a kerti grill kandalló kéményéből fáradt füstgomoly szállt a késő ősszel szokatlanul kék ég felé. Felesége a még tele hassal is étvágyat gerjesztő grillezett tarja, csirkemell és grillezett zöldségek maradékát gyűjtötte össze egy tálra. Pompás vacsorának ígérkezik az egész családnak. Lánya új születésnapi ajándékának tudományait mutogatta büszkén a nemes alkalomra meghívott osztálytársaknak és egyéb barátnőknek. A baba egy gitárt tartott a kezében. Gombnyomásra átforgatta maga előtt a hangszert, miközben addig tündi-bündi ruhácskája átváltozott a rock fenemacskájának öltözetére. Még az öccse is áhítattal figyelte.
Épp saját készítésű, több koktélpartin is elismerő szavakkal magasztalt koktéljának jégkocka maradékával játszott a szívószállal, amikor megjelent egy tizedesi rangjelzést viselő fiatal futár makulátlanul rendezett egyenruhájában. Tisztelgett és egy borítékot adott át.
– Őrnagy úr! Sajnálom, hogy a családi ünnepségen zavarom, de ez most komoly. Az ezredtől jött. Azonnal a központba kell vinnem Önt. Holnap kihajózunk.
Mindez egy hete történt már, de mintha csak tegnap lett volna. Emlékeiből a flotta kommunikátorának hangja zökkentette ki.
– Itt bravo vezér. Parancsra várok! – hallotta saját érces hangját a sisakba épített hangszórón.
– Őrnagy, a kioldásra az engedélyt megerősítve. Ismétlem, tüzelhetnek. Isten legyen Önökkel!
***
Az orvos kedvenc masszázs foteljében ült, és jóleső délutáni álmosság lett úrrá rajta. A fotel egy szerető ölelő karjával, az anya gyengéd szeretetével és egy felsőkategóriás thai masszőr szakértelmével kényeztette egész hátát és ülepét. A Panasonic csúcsminőségű relax-fotele álomszerű kikapcsolódást nyújt rohanó világunkban. A fotel segítségével a használója garantáltan kizökken a mindennapok mókuskerekéből. A 20 féle választható program alatt relaxáló zenét játszik, és vezeték nélkül irányítható. Azért ez is valami. Igaz, hogy 3 havi fizetése volt az ára, de már oly régóta vágyott rá. Most egy ilyen fotel támlájának dőlve bizsergette a hátát, miközben a belgyógyászok országos havilapjának friss példányát lapozta elmélyülten. Az újság címlapján történetesen az Ő portréja díszelgett. A kép a kórházában készült, ahol főorvosként praktizál immáron - mennyi is - talán öt éve. Kiérdemelte az orvosszövetség elismerését, mellyel megválasztották „Az év belgyógyászának”. Hazugság volna azt állítani magáról, hogy nem volt büszke erre a címre, és kétsége sem volt afelől, hogy megdolgozott érte, de nem töltötte el ettől dölyfösség. Neki elég elismerés volt a betegei szeretete, kollégái tisztelete és a családja büszkesége.
Épp a vasárnapi családi vacsora fáradalmait pihente ki. Felesége a konyhában pakolta be a tányérokat és az evőeszközöket a mosogatógépbe. Kisfia – ha lehet még kisfiúnak nevezni – a mai napon töltötte be hetedik életévét, és épp az ajándékba kapott puzzle darabkáit rakosgatta össze kishúga segítségével, noha a kislány nem vitte előrébb a végső kép megalkotását. Minduntalan elvett, és magának akart darabkákat. Történetesen éppen azokat, amelyeket bátyja nagy gonddal választott ki a kirakós folytatásához. Már épp elveszteni látszott addigi példátlan türelmét, amikor megcsörrent a telefon, és ez pár pillanatra megszabadította a kis kártevőtől. A kislány rohant a telefonért. Nagyon szerette, ha felveheti. Ez az ő feladata és felelőssége volt a családi munkamegosztásban, amit rendíthetetlenül és kötelességtudóan végzett. Most is felemelte a kagylót és édesen selypítve bemutatkozott. Csak mormogás hallatszott messziről, de valaki a vonal másik oldalán, szintén bemutatkozhatott, kérve a kislányt, hogy adja át a telefont az édesapjának.
– Igen, azonnal adom a apát… Én is.
– Apa, egy bácsi téged keres. Azt mondja, ne haragudj, de nagyon fontos.
– Köszönöm kicsim – mondta mosolyogva az orvos, megsimogatta lánya fekete haját, és átvette tőle a kagylót.
– Igen – szólt bele érces hangján.
– Testvérem! Eljött a nap. Ugye tudod, mi a feladatod? Allah dicső!