Irodalom a holnap tükrében

Írta: Pődör György


Közzétéve 1 éve

Megtekintések száma: 306



IRODALOM A HOLNAP TÜKRÉBEN

Interjú Bakos Józseffel

Kortárs magyar író, költő, szerkesztő, az egyik legnépszerűbb internetes irodalmi oldal, a Holnap Magazin alapító vezetője. Gyermekkora óta ír, de igazán 2007 óta publikál, elsősorban novellákat, verseket és cikkeket. 2008-ban indította útjára a Holnap Magazint. Alkotásai számtalan kötetben jelentek meg. Most egy interjúban próbáljuk népszerűsége „titkát” megfejteni!

- Korán kezdett el írni, mégis, az igazi megmérettetés közel négy évtizednyit váratott magára. Kérem, beszéljen gyermekkoráról, életélményeiről és a korai alkotásairól.

- Átlagos lakótelepi gyerekként nőttem fel, ennek minden előnyével és hátrányával. A gyerekkori és későbbi élmények, emberi és környezeti tapasztalatok, jó és rossz emlékek, mind-mind formáltak engem is, mint mindenkit az élete során. Kiskamaszként sokan megpróbálkoznak az írással verses, vagy prózai formában. Ezt tettem én is, majd mindez sokáig feledésbe merült. Következtek a középiskolai évek, majd a 1,5 éves sorkatonai szolgálat a határőrségnél, ezután a családalapítás. Amikor belekerül az ember a mókuskerékbe, sok minden átértékelődik és van, ami háttérbe szorul. Mint például az írás is. A megélhetés biztosítása és a gyerekünkkel töltött minél több idő vált a legfontosabbá hosszú évekig, ami szerintem teljesen rendben van így. Sajnos sokan ma ezt másképp gondolják, meg is van ennek a társadalmi eredménye, de ez egy másik beszélgetés témája lehetne. Szakmunkásként, cukrász végzettséggel dolgoztam alkalmazottként, majd vállalkozóként. 2004-ben pedig újra iskolapadba ültem munka mellett, jött a gimnázium, majd a főiskola. Itt ismerkedtem meg olyan csoporttársakkal, akik írtak szabadidejükben. Így elérkezett nálam is az ideje, hogy újra előtérbe kerüljön ez a kifejezési forma. Immár érettebb, tapasztaltabb fejjel. Gyerekkori írásaim a költözések során elvesztek, az új korszakom írásai viszont szépen lassan elkezdtek eljutni az olvasókhoz.

- Élete, iskolái változatosak voltak. Mi a helyzet jelenleg? Hol és hogyan él? Mit jelent Ön számára az irodalom?

- A szakmunkásképző után gimnázium, majd főiskola következett felnőttként, mint már említettem. 2012-ben diplomáztam. Jelenleg az élet iskoláját járom tovább, mint mindenki. Székesfehérváron élek, próbálok nyugodt körülményeket teremteni magam és családom számára is. Az irodalom mindig fontos volt az életemben. Már általános iskolás koromban is sokat olvastam. A könyvtárt szülővárosomban, Kecskeméten, rendszeresen látogattam, mindig a maximálisan kikölcsönözhető könyvmennyiséggel tértem haza. A könyv mindig is érték volt és az is marad, bármennyire is vészjóslóak néha az ezzel kapcsolatos megnyilvánulások. Mindemellett az én számomra is egy kifejezési forma, olyan megnyilvánulási lehetőség, amely által a gondolataim és írótársaim gondolatai is formálhatják az olvasókat – ha hagyják – és értéket teremthetnek. Persze erre most joggal mondhatják a szkeptikusok, hogy naiv vagyok. Nem vagyok, csak bízom abban, hogy az értelem győz az értelmetlenség ellen.

- Mi az irodalmi ars poeticája? Beszélne erről bővebben?

- Az irodalom területén, írásaimban és az életem során a hétköznapokban is a pozitív gondolkodást próbálom erősíteni. Ez nem azt jelenti, hogy egy idealizált világot építek magam köré, hanem azt, hogy az élethelyzetek során nem hagyom, hogy az esetleges problémák legyőzzenek, hanem mindig, minden élethelyzetben keresem a kiutat, a megoldást. Nevezhetjük talpraesettségnek, bár ez lehet, hogy szerénytelenségnek hangzik. Az irodalom egyik fontos feladata az (lenne), hogy az olvasóban erősítse ezt az életszemléletet, nem a negatív, lehangoló világképet kellene kidomborítani. Persze ez nem egyszerű és én sem vagyok eszetlenül idealista, látom, tapasztalom mindazt a negatív folyamatot, ami átjárja a társadalmat és a világunkat, de ha legalább kis lépésekben nem teszünk valamit ellene, akkor az egész életünk, létezésünk válik értelmetlenné. Nem lehet állandó rettegésben, pattanásig feszült idegekkel szorongani. Sokan hajlamosak rá, hogy ne vegyék észre a kis dolgokat, amelyek jók, pozitív hatást váltanak ki. És sajnos a mai média szerepe is erősen kérdőjeles. Az általam írt versekben, prózákban én is reflektálok a körülöttünk zajló folyamatokra, társadalmi változásokra, bemutatva az élet árnyoldalait és szépségeit is. Az írásaim üzenete, végkicsengése viszont általában a pozitív gondolatokat erősíti.

- Miért Holnap a magazin neve, melyet alapított és szerkeszt? Van a címnek üzenete?

- Amikor nevet kerestem a készülő internetes oldalnak, ezt találtam a legpozitívabb üzenetnek az emberek felé. Holnap mindig lesz. Az más kérdés, hogy milyen, de lesz és ez abszolút előremutató és reményt adó. Az üzenete ennek az egy szónak, Holnap, ennyi. Bármi is történjen, lesz holnap. Ha valami nem jó most, holnap lehet jobb, minden nap kapunk egy új esélyt, hogy tegyünk valamit egy jobb holnapért!

- Számtalan antológiában jelentek meg írásai. Vers vagy a próza a kedvesebb Ön számára?

- Leginkább prózában fejezem ki a gondolataimat, de néha elkalandozok a versek felé is. Hogy jól, vagy sem, ennek megítélését az olvasókra bízom. Nem teszek különbséget a két műfaj között. Szeretem a verseket is és a prózákat is.

- Kiadóként mi az Ön célja, küldetéstudata?

- Kiadóvezetőként a célom az, hogy aki szeretné megjelentetni az írásait könyv formában, tisztességes és korrekt módon tehesse meg, nagyon jó minőségben. Ebben nyújtunk maximális segítséget minden szerzőnek, akik minket tisztelnek meg azzal, hogy műveik gondozását ránk bízzák. Sok kötetet jelentetünk meg ingyenesen is a pályázataink nyerteseinek írásaiból. Fontos, hogy a mai kortárs irodalmi alkotások is eljussanak az olvasókhoz. Az írók, költők szerepvállalása a társadalmi gondolkodás formálásának területén is nagyon fontos, ellensúlyozandó a félrevezető médiahazugságokat és csúsztatásokat, azt a világképet, amit ránk öntenek, torzítva. Az igazság, a hétköznapok tapasztalatai a könyvekben olvashatók pontosabban és korhű stílusban, persze itt is vannak kivételek. A könyv pedig maradandó forma. Egy hír, internetes cikk megjelenik, majd pillanatok alatt süllyed el a folyton hömpölygő hírcunami mocsarában. A kötet a polcon bármikor kézbe vehető.

- Ismerve a Holnapot, számtalan neves és kezdő alkotónak ad helyet, megjelenési lehetőséget. Hogyan választja ki a megjelentethető írásokat? Vannak leírt és íratlan szabályok?

- Írott és íratlan szabályunk mindössze annyi, hogy nem lehet egy vers, vagy próza politikai tartalmú, vagy bármilyen társadalmi réteget sértő. Az irodalom szeretetén kívül egy közösségformáló hely is a Holnap Magazin, ahol sokan olvasnak, megosztják egymással életük eseményeit és közben kialakulnak szimpátiák, követőtáborok, könyveket vásárló olvasótáborok, barátságok is. A megjelenő írásokat szerkesztőségünk engedélyezi nyelvi lektorunk segítségével a felületünkön és a nálunk megjelenő kötetekben. Összességében a Holnap Magazin egy olyan felület, ahol egy elfogadó, barátságos, jó hangulatú közösséget építünk, ahol mindenkit megillet a maximális tisztelet, figyelem, kivételezés nélkül.

- A Holnap cím a jövőre is utal. Milyen jövőképpel rendelkezik a magazin? Beszéljen a fejlesztés lehetőségeiről!

- Fejlődni folyamatosan szükséges, lépést kell tartanunk a világgal, megtartva a jól bevált értékrendünket, természetesen. 2021-ben a magazin internetes felülete teljes átalakuláson esett át, új, modernebb külsőt kapott, ahol mindenki kedvére olvashat és mindent a lehető legoptimálisabban próbáltunk kialakítani, hogy könnyen megtalálható legyen, amit az olvasó keres. Ebben az évben a könyvek kivitelezésénél következett be minőségi változás, új grafikai lehetőségekkel, új grafikussal, modernebb, szebb külsőt és tartalmi látványvilágot adva az alkotásoknak. A Holnap Magazin önálló kiadóként még nem vett részt könyvhéten, ebben szeretnénk 2023-ban előrelépni és ott is képviseltetni magunkat, hogy még többen megismerjenek minket. Emellett az E-kötetek forgalmazását is erősítjük, mivel a nyomtatott könyvek mellett a mai technikai világban erre is szükség van. A kézzelfogható könyv azonban továbbra is elsőbbséget élvez nálunk.

- Tervez mostanában önálló kötetet? Esetleg már készen is vannak?

- 2012-ben jelent meg az első novelláskötetem Életmorzsák címmel, ezt követte 2016-ban a második novelláskötet Napló az utókornak címmel. Harmadik novelláskötetem már készül, 2022 év végén jelenik meg. Van három megkezdett regényem is, de ezeknek a megírása hosszabb folyamat. A következő években ezeket is szeretném megjelentetni. Várunk szeretettel mindenkit a Holnap Magazin oldalán, vásárlóinkat webáruházunkban. George R. R. Martin idézetével szeretném zárni a beszélgetést, amely az egyik kedvencem: „Aki olvas, ezernyi életet is megél, aki nem olvas, csak egyet.” Köszönöm az interjút!

-Én is köszönöm a válaszokat, amelyek optimista kicsengésűek. Irodalmi és szerkesztői pályája hasonlóan pozitív, amihez a Hetedik nevében is gratulálok. Sok sikert kívánok a tervei megvalósításához!

 

Pődör György