Randall Jarrell

Randall Jarrell (1914. május 6. - 19*65. október 14. ) amerikai költő, kritikus, gyermekkönyv szerző, esszéista és regényíró. Ő volt a 11. Consultant in Poetry az USA-ban. Ez az a tisztség, am,elyet most Poet Lauret pos the United States-nek neveznek.

Jarrellt kitüntették a Guggenheim Fellowship -pel 1947–48; a National Institute of Arts and Letters -szerződéssel 1951-ben, és megkapta a National Book Award for Poetry, 1961-ben.

Jarrell Tenessee, Nashville-ben született. A Hume-Fogg High School-ba járt, ahol teniszezett, szerepelt iskolai színielőadásokban és szatírikus esszéket írt az iskolai lapba.  A  Vanderbilt University -n végzett 1935-ben. Az egyetemen a The Masquerader humoros lapot szerkesztette, a tenisz csapat kapitánya volt, manga cum laude diplomázott. Robert Penn Warren, aki melsőként publikálta Jarrell kritikáit, Allen Tate, aki először publikálta verseit, és John Crowe Ransom , aki az első tanári munkát adta neki, mint a Gólyák Instruktora az ohioi Gambier Kenyon Collegében, voltak oktatói.  Bár ezek a vanderbilti oktatók a konzervatív déli mozgalmakban voltak érdekeltek, Jarrell mégsem vált déli mezőgazdáésszá. Jarrell Marx és Auden tanait követte, de szerette oktatói költészetét, noha elvetette politikai nézeteiket. 

Jarrel Kenyonban tanított 2 évet, tenisz edző is volt, és egy egyetemi kollégium seniorja, ahol megismerkedett jövőbeli írókkal és költőkkel is. Robert Lowellel barátok is lettek.

Innen Jarrell Austinba ment a texasi egyetemre, ahol 1929-19472-ig tanított. Itt kezdett kritikákat publikálni. 1942-ben beállt a légierőhöz. 

Élete vége felé depresszióssá vált, gyógyszert is szedett. Ez mániássá tette. 1965-ben kórházba került, ahol megvonták tőle az elavilt, ezért megint depresszióssá vált.

1965 október 14-én hajnalban éppen kezelést keresve gyalogolt a 15-501 országúton, amikor egy motoros elgázolta. A baleset véletlenszerűsége nem nyert igazolást, az öngyilkosság gyanuja megmaradt.

Randall költészete a Második Világháború, a gyerekek és a gyerekkor körül koncentrálódiki, noha olyan költeményei is vannak, mint a korosodó nő hangjhán megszólaló Next Day.

Először 1940-ben az 5 Young Poets című kötetben jelentek meg versei, amely John Berryman verseit is tartalmazta. Első önálló kötete a Blood for a stranger (1942) Auden hatását mutatja.Elismerését  1960-ban alapozta meg, amikor a The Woman at Washongton Zoo című kötetéért megkapta a National Book Awards-ot.


...
A régi és az új mesterek

Szerző: Randall Jarrell

Kategóriák:
Versek
Fordítások

Közzétéve 10 hónapja