Jack Keruac

Jean-Louis Lebris de Kérouac 1922 - 1969 amerikai író és költő volt, aki  William S. Burroughsal és Allen Ginsberggel a Beat Generáció úttörőit alkották.

Francia-kanadai elődöktől származott, franciául beszélő családban nőtt fel, hat éves kora körül tanult meg angolul, és késő teenager koráig akcentussal beszélt.  A második világháború alatt a tengerészgyalogságnál szolgált. Ezalatt írta meg első regényét (The Town and the City)  amelyet 40 évvel halála után publikáltak először.  Hírnevet és elismertséget szerzett második (On the Road) regényével, amely beat ikonná tette őt 1957-ben. További 12 regényt, és számtalan verset írt még. 

Kerouac spontán, beszéd-jellegű prózájáról ismerhető. Témájában a katolikus szellemiséget, a jazzt, az utazást, a promiszkuitást a newyorki életet, a buddhizmust, a kábítószereket és a szegénységet találjuk.  Underground hírességgé vált, és más beatnikekkel együtt a hippi mozgalom létrehozója lett, bár végig ellenérzéssel viseltetett annak radikális politikai attitüdjeivel szemben.  Utóélete számos területre kihat a mai napig, a polpuláris kultúrában Bob Dylat, a Beatlest, a The Doorst említhetjük többek között.

1969-ben, 47 éves korában halt meg, azóta irodalmi híre folyamatosan szélesedik. Számtalan korábban ismeretlen műve került publikálásra halála után.


...
Mexico City Blues (113th chours)

Szerző: Jack Keruac

Kategóriák:
Versek

Közzétéve 2 éve