Egy évtizted a költészetben

Írta: Ron Silliman


Közzétéve 1 éve

Megtekintések száma: 523



2000-2009: Egy évtized a költészetben
Ron Silliman véleménye a Poetry Foundation Poetry magazinban megjelent körkérdésre adott válaszok közül, 2009-ben:
"Hogyan változott meg a költészet az elmúlt tíz évben?"

Az, hogy a költők blogolnak, csak egy tünet. A kis könyvesboltok eltünedezése, ebbe beleértve az olyanokat is, mint a Cody's Shaman Drum, csak egy tünet.
Az újságok lassú, kínlódó halála, azoké is, amelyek már ledobálták a könyvismertetőket és az irodalmi kritikákat a fedélzetről, maga is csak egy tünet.
Az akadémiai folyóiratok, mint a TriQuarterly, a Southern Review, a Poetry Northwest, az én első három publikálóm eltűnése csak egy tünet. A kereskedelmi kiadók nyíltan azon spekulálnak, hogy ők lehetnek a következők és még az egyetemek is elkezdtek attól félni, hogy az ő idejük is elérkezik. És igazuk van.
Éppúgy, ahogyan az MFA-programok pumpálták fel az író és publikáló költők számát az Egyesült államokban a fél évszázaddal ezelőtti néhány százról több tízezerre, a főbb intézmények, amelyek nem csak üdvözölték ezt a megnövekedett aktivitást, ugyanakkor kapuőr funkciót is elláttak, most mind elvesztették talajukat, vagy átalakultak a kommunikációs technológia forradalma során.
A költő és olvasója kapcsolata hasonló átalakuláson megy most éppen keresztül.
A költő és az intézmények kapcsolata, de még a költő kapcsolata eszközeihez, vagy gyakorlatához is átalakul. Minden készen áll a megragadásra, markolásra.
Néhány költő azt választotta, hogy minden újat magához ölel a flarftól a technológiára alapozott vizuális költészetig. Mások úgy döntöttek, hogy a hagyomány "időtlen" értékei még ezt is túlélik. Ők az archeológusok igazságát vallják, amely szerint az igazság csak a megfogható leletekből ismerhető meg. Ha nem lehet 5000 év elteltével kiásni, akkor létezett egyáltalán? Ian Hamilton Finley minimalista, kőbe vésett szövegeivel mindannyiunkat túlélhet.

Ami kétségtelen, az az, hogy (a) ez a hullám még nem ért véget, és (b) ebben mindannyian benne vagyunk. Amikor rádöbbentem, hogy bármilyen hobbi-író egy Blogspot oldal és egy PayPal account segítségével világszerte eladhatja műveit olvasóinak, reménytelinek éreztem.
Azt remélem, hogy tudunk majd időt találni az olvasásra és ennek a virágzásnak élvezésére.

Fordította: Fábián József

Ron Silliman
56 könyvet írt és szerkesztett. Költészetét és kritikáit 19 nyelvre fordították. A 60-as -70-es években a Language Poetry mozgalomhoz csatlakozott.
2012-ben a Kelly Writer's House Társa volt (Fellowship), 2010-ben a Poetry Foundation Levison Díját kapta, 2003-ban a Nemzeti Művészeti
Egyesülés Irodalmi Díját, 2002-ben a Pennsylvaniai Művészeti Tanács díját, 1998-ban a Pew díjat a Művészetekért.
Sillimannak plakettet helyeztek el a költészetért dedikált sétányon szülővárosában, Berkeleyben, szobra van Lanchesterben. Chesterben él és a Pennsylvania Egyetemen tanít.