Egykezes
Több évtizede dolgozott már bíróságon jegyzőkönyvvezetőként. Lenn ült nap mint nap a tárgyalóteremben és próbálta az elhangzó szavak lényegét gyorsan összefoglalni. Hamar megtapasztalta, hogy az elmondottak valóság tartalmával fordítottan arányos a rögzítés nehézségi foka. Ilyenkor a vádlott arra fókuszált, hogy kivédje véletlen elszólásait, egyszerű, eldöntendő kérdésre is hosszabb, nem a kérdésre válaszoló körmondattal reagált. Gyakorta a heves indulatok is kirobbantak, főleg egy-egy szembesítés során. Ilyenkor még a „kérdés nélkül”, „közbe kiabálva” stb. megjegyzésekkel is jellemeznie kellett a történteket, hogy valósághű legyen a jegyzőkönyv.
Ez a nap sem volt kivétel, mert a tárgyalás közepétől a beszédtempó felgyorsult, kezdődtek a bonyodalmak. A bútorzat úgy volt elhelyezve, hogy a bíróval egy sorban ült, csak lejjebb. Ha kicsit összehúzta magát, a monitor majdnem teljesen eltakarta. Látta néha, hogy az eljárás résztvevői azért felé sandítanak, hogy tudja-e rögzíteni az elhangzott szavakat, mert egyre hangosabban csörgette a billentyűzetet.
Az eljáró bíró kivételes emberségéről volt híres. Sokszor a sittesek is megörültek, ha kiderült, ő fogja tárgyalni az ügyüket. Mikor azonban egy újabb ellentmondás feloldására hármas szembesítéssel került volna sor, elszabadultak az indulatok. A bíró megpróbálta fegyelmezni a részvevőket először szép szóval, majd némi rendbírság kilátásába helyezésével. Ekkor már vele együtt négyen is beszéltek egyszerre.
Már úgy csapkodta a klaviatúrát, mint az egykori Tarzan filmek sztárja, Johnny Weissmüller a vizet, amikor a krokodilok elől úszva menekült. Mivel hiába várta, hogy lecsillapodjanak a kedélyek, kínjában már elégedetlen nyögéseket is hallatott.
Ezt meghallotta a rendkívül türelmes bíró és türelmetlenül kifakadt:
- Egyszerre csak egy beszéljen! A jegyzőmnek is csak egy keze van! -végre bekövetkezett az áhított, döbbent csend.
Majd a felek és a hallgatóság is egyre hangosabban kezdett érdeklődni:
- Egy keze van? Egy keze van? – kérdezgették.
A figyelem kínos kereszttüzében, mint egy ócska bábjátékos egyszerre dugta ki mind a két sajgó kézfejét a monitor mögül…